الثلاثاء، أبريل 22، 2008

الحنين الى الاماكن



ميجا وأيامها

النهرده يوم هيودع فيه زميل لنا بلادنا الحبيبه وهتكون بلاد الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم مرسى له وزميلنا ده لم يكن اول من غادر مكان عملنا ولن يكون اخرهم !!!!!!!!!!!!!!!!!

جمع هذاالمكان افراد مختلفين فى كل شىء وطن - عقيده - فكر - سلوك

وغالبية من خرجوا من هذاالمكان مازلوا يحنوا اليه

لا اعلم حقيقة هذا الحنين

ما هو سر الرباط بهذا المكان؟؟

لاننى حاولت ان اغادره كثير من المرات ولكنى لم استطع

كان هناك شىء ما يجذبنى اليه مثلما يجذب من بالمكان ومن خرجوا منه

ترى ما هو هذا الشىء؟؟؟؟؟؟؟؟

سأترك الجواب لكل من غادر او موجود او يريد ان يغادر.!!!!!!!!

هذاالمكان الحبيب الى كل من بــــــــــــــدأ معه وبــــــــــــــــــدأ فيه

هناك 10 تعليقات:

mona يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فى البداية بشكر صديقتى وأختى بسمة انها اتاحت لنا الفرصة اننا نسمع رائ بعض فى الموضوع ده

وبتمنى لأخى وزميلى العزيز سعد انه يكون وصل بالسلامة وبتمنى ان ربنا يوفقه ويحققله كل اللى بيتمناه ويرجعه لوطنه موفق ان شاء الله

وبجد انا بأكد كلامك بوجود سر لأرتباطنا بهذا المكان وزى ما أنت عارفة ان كلنا حاولنا نسيبه اكتر من مره وبنرجع نتردد تانى ونتمسك بيه من جديد وفى رأيى ان هذا السر هو الحب
بجد كلنا حبينا كل حاجة موجودة فى المكان من اول المكان نفسه لغاية الناس كلها اللى فيه
اتجمعنا بأطيب ناس ممكن تكون موجودة فى الدنيا لقينا قلوب صافية ندر وجودها فى هذا الزمن كلنا حبينا بعض وخفنا على بعض زى ما نكون بجد أخوات عاشوا عمرهم كله مع بعض
حتى رغم ان المكان فرقنا عن مجموعة بجد عزيزة علينا قوى لكن فضلوا قريبين قوى مننا كتير بنحس انهم لسه موجودين فى نفس المكان
يارب دوم علينا هذا الحب
بتمنى بجد أننا نفضل مع بعض كده طول العمل أخوات غاليين قوى عند بعض

وفى النهاية بجد عجبتنى قوى أختيارك لجملة كم جميلا لو بقينا أصدقاء

rabab charming يقول...

ازيك يا بسمه .. مبروك على المدونه . عارفه ايه اللى بيرجعنا تانى للمكان ده ؟ الحب . حبنا لبعضنا وانا بالنسبالى وجددت انواع مختلفه من البشر هناك وتعاملت معاهم كلهم .. حسيت معاهم بلحظات فرح ولحظات حزن بس فى النهايه حبيتهم كلهم لان زى ما قلتلك الحب هو اللى مخلينا نستنى وكمان حب المكان وفكره ان هو اتبنى وكبر واحنا معاه .. برغم المساوىء اللى فيه بس بجد اتمنى اكمل فيه .. لان ريحه المكان ده دايما جوايه

محمود محسن صبحى يقول...

السلام عليكم
انتم عندكم حق فى كل كلمة ان فى حنين للمكان والسبب فى كدة هو ان المكان دة عامل زى مصر بالظبط هتلقى هناك النيل والاهرام والنخيل والاشجار وكمان فى الرمال والبحر واليمام والحمام والضحكة الحلو والقلب الصافى فى الناس اللى بتحبك بجدا وتخاف عليك فى وشوش الناس كل حتة فى مصر حتى الارض نفسها تتكلم وتقول عليكم كلام انتم عارفين انا فكرت اوصف كل واحد فيكم بس خافت اظلمكم علشان كدة كتبت الكلام دة وعارف انكم هتفهمونى بس بجدا اللى جمعنا هو الحب بجميع اشكاله حب الناس والخير حب الحياة والارض
لها تكملها
سلامى للجميع

Unknown يقول...

طبعا كلام بسمة صح 100 % وبقول هنا ان كل من حس الاحساس ده و(انا منهم) جمع بين القطة والكلب!!! (لامؤاخزة):) ازاي ؟
يعني عادة القطة بترتبط بالمكان اكتر من الانسان,
والكلب بيرتبط بالانسان اكتر من المكان,
علشان كده قولت ان احنا جمعنا بين اسلوب تصرف الحيوانين دول مع ميجا تكستايل, حيث اننا ارتبطنا بالمكان من ساعة ما بدا شغل, كبرنا معاه شوفنا الحلو والمر فيه شفنا ناس تانيه اغلبيتنا عمرهم ما شافومهم في حايتهم ثقافة تانيه وشعب تاني(الاتراك).
وكمان اتعلقنا ببعض جدا كلنا تقريبا من جيل واحد حديثو التخرج شباب بنحب بعض بنخاف على بعض كسبنا صدقات صعب نلاقى زيها تاني.
دلوقتي احنا كلنا هنا بقالنا تقريبا سنه مع بعض انا بقى بطلب من كل اللي هيقرا التعليق بتاعي ده يجيب ورقة وقلم ويكتب الدروس المستفادة من السنه دي على المستوى الشخصي وينشرها هنا على المدونة بتاعت (بسبسه)يمكن نستفيد.

الحب الحزين يقول...

الله على جمال الكلام والاجمل الى اختارته ونقلته ربنا يوفقك وتمتعينا وبجد جمال الكلام فالاحساس الرائع المكتوب بيه بجد احساسك حلو قوى وسهل الوصول لليقرا بقلبه لان الكلام الى من قلب لازم يوصل لقلب وعقل القارئ

الحب الحزين يقول...

انا نونا بنت خالك ومليووووووووووووووون مبروك على المدونه وياريت تسجلى المدونه دى عندك وتقوليلى رايك http\\kokeylove.bloggest.com يارب تعجبك

(green eyes) يقول...

الف مبروك يا أجمل بسمة على مدونتك
وان شاء الله تملي المدونة الكثير من الموضوعات.
انا فرحانة جدا اني هعرف اخبارك باستمرار.

سعد عبد الفتاح يقول...

بسمة
فعلا أنا أكبر منك بكتير لكن الأمومة إحساس مش سن
الأمومة التفكير في الآخر
الأمومة التلاقي وعدم الأفتراق
الأمومة لم الشمل
الأمومة الدفء
الأمومة العطاء بلا تردد ولا تفكير
بسمة فعلا أنت كل دا
وأنا هنا ها قول موقف واحد عملتيه معاي
كانت زوجتي في حالة خطرة ولازم تتنقل للمستشفي وإلا ها تموت.
الخبر نزل علي زي الصاعقة
خرجت من ميجا مذهول مش عارف ها روح بسرعة إزاي
المسافة من السادات لأشمون كبيرة جدا ولا نهائية عندما تكون في حالة صراع مع الموت والزمن
خرجت من ميجا وبسمة وعلي ورائي
فوجئت بالسماء تمطر صوبت عيناي ناحية باب ميجا
لأجد شقيق بسمة ينتظرني لتوصيلي
متي اتصلت
متي جاء
كيف فكرت بهذه السرعة وهذا العطاء
هذه هي بسمة
ربنا يوفقك وتجمعي شملنا كلنا في مدونتك الجميلة.......... سعد

بحور الحنين يقول...

السلام عليكم
اليوم وفى هذه الساعه من سنه كامله بحلوها ومرها كنت باحضر نفسى بعد ايام قضتها انا والعزيزه منى عشان هنروح نعمل مقابله فى ميجاواهو فاتت سنه بس مش اى سنه السنه دى غاليه عليه اوى الوضوع عندى اكبر من اصدقاء اعزاء فارقتهم لانى والحمد لله لسه بناء وصال برغم فرقتنا عن بعض بس فى عمال كتير اوى برغم عشرتهم ليا ممكن مش اكتر من شهر بس دعوه حلوه ليا من اى حد فيهم كانت بتخلينى غصب عنى ادمع حبيت فى السنه الللى فاتت حاجات كتير وزى ما فرحت ناس اكيد كمان جرحت ناس يارب خليهم يسامحونى انا مقصدش اجرحهم عرفت احاسيس جميله اوى يمكن لاول مره كنت احسها برغم ان فى منها اللى مات جوايا غصب عنى بس والله كنت فرحانه بيها اوى يارب دايما فى الخير مجمعنا وبكل حب نتلاقى ومش عارفه بصراحه اوصف اد ايه كانت فرحتى برؤية اى تعليق جديد لان كل تعليق كنت باحس انه بيكمل اللى قبله زى ما كنا كلنا بنكمل بعض انا هاقول لمنى كمان تعلق لانها فات عليها سنهه وكل حد من زمايلى يفوت عليه سنه هاطلب منه تعليقه بمناسبة عيد الميلاد الاول لمعرفتنا ببعض

mona يقول...

طبعا انا مهما حولت اتكلم مش هقدر اوصف ولا حتى جزء صغير من اللى جوايا
سواء للشركة اللى بحب كل جزء فيها او لأخواتى واصحابى اللى عمرى ما لقيت ولا هعرف الاقى تانى زيهم
دلوقتى فات سنة كاملة على اول يوم استلمت فيه شغلى فى الشركة وطبعا انتى عارفة كل تفاصيل موضوع الشغل ده
بس انا حبه اقول لكل الميجاوية
ان بجد الفضل فى دخولى المكان ده يرجع بعد ربنا سبحانه وتعالى لكى انت يا بسمة انا كنت مش بفكر فى موضوع الشغل ده نهائى وفجاة يوم 27/4/2007 بالتحديد لقيت بسمة بتكلمنى وبتقولى احضر السى فى بتاعى علشان نروح مع بعض شركة جديدة نقدم فيها فى الأول كنت رافضة لكن بعد ...... شوية حاجات كده ( بلاش اقول بقى ) لقيت نفسى ببعتلها رسالة واقولها انى هروح معاكى بكرة وفعلا روحنا يوم 28/4 واستلمنا الشغل مع بعض يوم 2/5 ومن يومها بدأت أسعد ايام حياتى رغم ان كان فيها حاجات كتير صعبة قوى عليا بس الحمد لله بوجودكم انتم جمبى كانت بتعدى واى لحظة حزن كان بيقابلها ايام من السعادة بقضيها معاكم
ربنا ما يحرمنيش ابدا منكم ويجمعنا دايما على خير يارب